Zeilfoto: net voor zonsopgang

Foto door Teasel2010

Zeilfoto: ruime wind

Foto door Bruce Kerridge

Zeilfoto: dit is pas ijszeilen

Foto door betocat25

Zeilfoto: Rubik’s View

Foto door Sovraesposta

Net 5 en Nederland 2 uitzendingen

logo_net5Net 5

Nederland 2 Teleac logo


Schip in nood – zeezieke bemanning

Samen met drie medezeilers en de instructeur met windkracht 6 -7 en een korte golfslag. We beuken ons een weg tegen wind en golven in op weg naar de Noordzee. De bemanning ziet witjes. Het is een paar graden boven 0 en de wind snijdt door merg en been. Dan ontvangen we een noodoproep van een schip in nood. De instructeur haast zich naar binnen om de call uit te luisteren en na 5 minuten komt ze boven. We hoeven geen actie te ondernemen en zeilen verder. Vijf minuten later snelt ze zich naar de zeereling en voert de vissen. Ze drinkt een glas water en gaat stoer verder alsof er niets gebeurd is. Maar wat een klereweer. Klik hier voor de beelden!

Zeilen bij nachtDe Kustwacht, de Marechaussee  en de douane.  Allen begrepen niet wat wij in hemelsnaam op zee deden onder de winterse omstandigheden. In een week tijd zijn we VIJF! keer ondervraagd. Twee keer op land en drie keer op volle zee. De laatste keer dat dit gebeurt zien we een schip van de kustwacht aan de horizon op ons af koersen. Er wordt een speedboot uitgezet die op volle kracht naar ons toe vaart en langszij komt. “Goedemiddag, we willen graag even aan boord komen kijken”.  De speedboot vaart tegen ons schip aan terwijl twee commando achtige types met pistolen aan boord klimmen om het schip te doorzoeken. Maar geen kwaad woord er over, het waren ontzettend vriendelijke kerels. Klik hier voor de beelden!

Later duikt een F 16 loodrecht naar beneden. Lichtflitsen van oefenbommen schieten richting het water. Een oorverdovend lawaai buldert door de hemel. Holy shit, schietoefeningen! We hebben geen waarschuwing ontvangen en  varen op 5 mijl na langs het schietterrein. Navigator onverwachte schietoefeningen, graag een nieuwe koers! Stuurman: Stuur koers 2- 7 -0, Ik herhaal koers 2 – 7 – 0 ! De koers is niet bezeild en bereid een overstagmanoeuvre voor! Navigator! Koers 2 – 7 – 0 en overstagmanoeuvre begrepen! Bemanning! We gaan overstag. Klaar om te wenden?! Loef klaar! Lij klaar!  Ree! Klapperende zeilen en we zetten de nieuwe koers uit.

Zeven dagen knallen! Een groot avontuur en weer veel geleerd. Volgend weekend Storm & veiligheidstraining. De week daarna varen we naar Engeland en Frankrijk. Ik heb de foto’s online voor je gezet.

Ik houd je op de hoogte!

Joshua

Trainingsweek maart

Een dag op de HISWA, op zoek naar de nieuwste gadgets

De HISWA is weer geweest. Van 2 t/m 7 maart ging een groot deel van zeilend Nederland naar Amsterdam om in de RAI te kijken of er nog wat moois te vinden was. Zoals ieder jaar waren er de grote jachtwerven als Beneteau, Bavaria en X-yachts. Ook waren er natuurlijk de toeleveranciers voor alles wat er nodig is aan boord. Wat opviel was dat er heel wat minder exposanten stonden dan afgelopen jaren. Gezien de huidige crisis ook niet meer dan normaal. Ondanks de terugloop was er aan innovatie geen gebrek. Vele nieuwe accessoires waren er op de HISWA te vinden. Omdat zeilers altijd wel geïnteresseerd zijn in iets wat beter, sneller of mooier kan, hebben we hieronder een lijstje gemaakt met de leukste, handigste en meest bijzondere producten die op de HISWA aanwezig waren.

Fastfender

Fastfender

Foto: fastfender.nl

Het eerste product is de Fastfender. Deze gadget is bedoeld om snel en eenvoudig je stootwillen aan de reling te hangen of om ze er vanaf te halen. Handig aan deze gadget is dat hij snel in hoogte verstelbaar is en je veel sneller bent dan wanneer je, je stootwillen steeds los- en vastknoopt. De Fastfender is gemaakt van kunststof en kan een belasting tot 150 kilo trekkracht aan. Verder zit er een UV-laag overheen om te zorgen dat het niet na een jaar uit elkaar valt. Om het aanbod af te meten op verschillende boten heeft Fastfender twee verschillende maten: de Fastfender 32 en Fastfender 40. De getallen staan voor de maximale dikte die een reling mag hebben voor dat type Fastfender. Wat jammer is, is dat het hele lompe dingen zijn waardoor het veel aandacht naar zich toe trekt en z’n uiterlijk is nou net niet zijn sterke punt.

Prijs: Fastfender 32 € 29,95 (per 2 stuks)
Fastfender 40:
€ 34,95 (per 2 stuks)
Verkooppunten:
Dealers in NL

NASA LED navigatieverlichting

Ledlamp

Foto: nasamarine.com

Een altijd opspelend probleem voor zeilers is de accuspanning aan boord. Omdat de motor meestal het liefst zo min mogelijk wordt gebruikt, raakt de accu vaak snel leeg. Verlichting is vaak één van de grote stroomverbruikers. NASA Marine heeft hier wat op gevonden: led-navigatieverlichting. Het grootste voordeel van deze led-verlichting is dat het ongeveer 10 keer minder stroom verbruikt dan een gewone lamp. Dit is vooral wanneer je ’s nachts vaart en veel ankert erg handig. Omdat de lamp één geheel is met meer dan 20 lampjes, hoef je niet als er één ledje kapot is meteen de hele lamp te vervangen. Het is wel zo dat je voor deze led-navigatieverlichting ongeveer het dubbele kwijt bent van wat normale navigatieverlichting zou kosten.

Prijs: Zowel 3 kleur als ankerlicht (George Kniest € 75,00)
Verkooppunten:
o.a. bij George Kniest

Cobb Barbecue

Cobb Barbecue

foto: kitchencritic.co.uk

Boten en barbecueën ging tot voor kort alleen maar samen als je een plek had op de wal om je barbecue neer te zetten. Cobb heeft een speciale soort barbecue ontwikkeld die zichzelf koelt waardoor je op iedere(!) ondergrond kan barbecuen. Zelfs de buitenkant blijft koel waardoor het ook in een omgeving met kinderen veilig is. Meer voordelen zijn: er is geen sprake van open vuur, weinig rookontwikkeling en weinig verbruik van houtskool. Omdat de barbecue deze eigenschappen heeft kun je dus op je achterdek barbecueën (ideaal als je ergens in een mooie baai voor anker ligt). Nadeel is wel de stevige prijs ten opzichte van een gewone barbecue.

Prijs: € 149,95
Verkooppunten:
Cobb website

Reliefband

Reliefband

foto: aquamedix.com

Een groot probleem voor veel mensen die gaan watersporten is dat ze zeeziek worden. Allerlei verschillende producten zijn er op de markt die (beweren dat ze) zeeziekte overwinnen. Enkele van die producten richten zich, zoals de Reliefband, op accupunctuur. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat door een drukpunt in de pols te stimuleren de maag tot rust komt waardoor zeeziekte tot de verleden tijd behoord. Tot voor kort waren er alleen bandjes die door middel van een drukknopje dit probeerden te bereiken. De Reliefband zendt elektrische schokjes uit waardoor dat drukpunt heftiger wordt belast en het resultaat nog beter moet zijn. Probleem bij dit soort producten is dat het nooit voor iedereen werkt en voor zo’n kans is de prijs wel vrij hoog. Er is overigens wel de optie om het, als je het in nieuw staat laat, binnen twee weken terug te sturen wanneer het niet werkt.

Prijs: € 149,00
Verkooppunten:
o.a. bij duiksport.nl

Rescue laser Flare

Rescue Laser Flare

foto: nauticlink.com

Veiligheid op een boot is altijd een heikel punt. Dit omdat je als je zeilt je vrij vaak vrij ver van de kust bent en je zichtbaarheid dan minimaal is.  Het is dan lastig om, als het eenmaal fout gaat, gevonden te worden. Met vuurwerk wordt meestal geprobeerd om de aandacht te trekken van passanten. Probleem hierbij is dat het vuurwerk geen lange duur heeft en zelfs gevaarlijk kan zijn. De Rescue Laser Flare lijkt hiervoor een oplossing te bieden. Door een sterke laserstraal kun je tot op 20 zeemijl (37 km) het laserlicht zien. Omdat de flare een speciale lens heeft waarmee de straal verbreed wordt, heeft de straal op 10 mijl al zo’n 1000 meter breedte. De Flare is in verschillende uitvoeringen beschikbaar. Het verschil zit hem vooral in de kleur van de laser en de batterijduur. Het lijkt een ideaal product, wat ondersteund wordt door de HISWA die deze gadget de HISWA Innovatieprijs 2010 gaf. Belangrijker nog is de test van het blad ZILT waarin zelfs de KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) heel lovend is over deze Rescue flare.

Prijs: €79,- voor de Rescue Laser Light
Andere types:
Laser Flare Magnum: € 89,- / Laser Flare Green: € 209,-
Verkoopunten:
o.a. bij bomarine.net

Omzeil-eilanden: Griekse eilanden die een omweg waard zijn

Griekenland: perfect voor een zeilvakantie. Met al die verschillende eilanden hoef je nooit een route twee keer te zeilen. Doe dat dan ook niet! Maak een uitstapje naar een eiland waar de baaitjes leeg zijn, waar uitzonderlijke rotsformaties te zien zijn, of waar de stranden het mooist zijn. Hieronder een verzameling van 7 Griekse eilanden die de moeite waard zijn!

Zie onderstaand kaartje voor een interactief overzicht van de eilanden en gebieden

[include file=”static/articles/omzeileilanden-map.php”]

Gebied: Peloponessos

[mapicon number=1] Nisos Dokos

Nisos Dokos is een bijna onbewoond eilandje bij de Peloponessos. Het is vrij makkelijk te bereiken vanaf de havens bij Athene (Alimos of Flisvos), via eilanden als Aegina, Poros en Hydra. Dokos heeft geen haven, maar slechts een kalme ankerbaai inclusief een kalm en vooral exclusief strand. Geen eiland waar hordes toeristen heen gaan dus. Ideaal om te genieten van wat rust, maar vanwege weinig voorzieningen minder geschikt om langere tijd te blijven.

[mapicon number=2] Kythira

Kythira strand

Kythira (foto: corfu-pictures.com)

Wanneer je vanuit Athene komt en na Dokos nog even de tijd hebt, zeil dan verder naar het zuiden richting Kythira. Een andere optie om bij dit eiland te komen is vanaf Kreta. Dit lijkt vanuit de oudheid de geprefereerde route, aangezien het eiland Antikythira, te vertalen als ‘vóór-Kythira’, vanaf die kant inderdaad voor Kythira ligt. De jachthaven van Kythira bevindt zich een paar kilometer ten oosten van de hoofdstad Kythira (ook wel Chora genoemd), in het dorpje Kapsali. Kythira wordt gezien als de geboorteplaats van de godin van de liefde Aphrodite en wordt daarom ook wel eens het eiland van de liefde genoemd. Los van dat zijn er al talloze mensen verliefd geworden op dit eiland, vanwege de rust en de prachtige natuur. Ook de hoofdstad Kythira/Chora is het benoemen waard, vanwege de bijna 40 schilderachtige kerken die hier te vinden zijn en het fort op de top van de heuvel.

[mapicon number=3] Antikythira

Ook Antikythira is nog nauwelijks ontdekt door de toeristen, zeker een bezoekje waard dus! De jachthaven ligt bij de hoofdstad Potamos, waar ook meteen de meeste voorzieningen te vinden zijn. Het strand aan de westkust van dit eiland, Kamarelas, zal dit eiland onvergetelijk maken: de rotspartijen zijn niet te overtreffen. En wil je ook weer eens wat anders dan natuur, strand en zee? Op Antikythira kan ook de natuurkundige zeiler zijn hart ophalen: in het Nationaal Archeologisch Museum ligt het Antikythira-mechanisme tentoongesteld: een anologe computer van ruim 2000 jaar oud! Deze is in het jaar 1900 opgedoken uit een scheepswrak en sindsdien wereldberoemd.

Gebied: Cycladen

[mapicon number=4] Folegandros

Folegandros on flickr

Folegandros (foto: Alan_W100)

Tijd om naar een ander gebied te verhuizen: de Cycladen. Dit is een grote eilandengroep ten oosten van Athene. De bekendste eilanden hier zijn Santorini, Mykonos en Paros. Een wat minder bekende, maar zeker niet minder mooie is Folegandros. Dit eiland is, onder ‘normale’ omstandigheden, in vier stevige zeildagen te bereiken vanaf Alimos bij Athene, waarna je aan kan leggen in de haven van Karavostasis. Een hoogtepunt van dit eiland is de hoofdstad Folegandros (ook wel Chora) met zijn prachtige kasteel, omringd door de typische witte Griekse huisjes.

Gebied: Ionische Zee

[mapicon number=5] Paxi (of Paxos)

Dan zijn er in het westen, in de Ionische Zee, ook nog een aantal eilanden te vinden. Corfu en Kefalonia zijn veruit de grootste daarvan. Wil je echter naar een kleiner eilandje, zeil dan vanuit de bekende haven Gouvia op Corfu naar de veel minder bekende haven van Gaios op Paxi (ruim 30 nautische mijl). Dit eiland staat, samen met Antipaxi bekend om de talloze inhammen en grotten. Daarnaast heeft Paxi langs de kustlijn indrukwekkende witte rotspartijen, een prachtig eiland voor de natuurliefhebber dus.

[mapicon number=6] Ithaka

Een ander klassiek eilandje in de Ionische Zee is Ithaka. Misschien is het qua naamsbekendheid wel groter dan de voorgaande eilanden, de mythologische Odysseus heerste namelijk over dit eiland, maar toch is het massatoerisme er nog niet op gang gekomen. De pittoreske haventjes Vathi, Frikes en Kioni zijn dus vooral populair onder zeilers en zijn er zelfs in het hoogseizoen nog stranden te vinden waar nog geen toerist op zijn handdoekje op ligt.

Gebied: Dodecanese

[mapicon number=7] Tilos

Livadia haven op Tilos

Livadia haven op Tilos (foto: symi pictures)

De Dodecanese zijn naast Rhodos en Kos nog niet zo bekend. Vaar eens naar het eilandje er precies tussenin: Tilos. Dit eilandje is interessant vanwege de vondst van skeletten van de prehistorische dwergolifant. Verder is het een erg welvarend eiland geweest, wat nog te zien is aan de grote antieke huizen. Het is afwisselend eiland, met een bergachtig binnenland en aan de kusten prachtige kleine strandjes, typisch voor de Dodecanese dus!

Dus …

… wijk af van de gebruikelijke route, maak af en toe een dagje een uitstapje naar een klein eilandje en geniet van de ontoeristische atmosfeer!

Meer weten? Lees op deze site meer over Zeilen in Griekenland

Afzien op zee

Bas aan het roer; Joshua navigatieVorig weekend op een neer naar Terschelling voor een trainingsweekend. Met  6 Beaufort, 3 reven in het grootzeil en in de stromende regen.

Mijn gitaar maar thuisgelaten. Ik was al blij als ik mijn boterham vast kon houden. Het was koud!!! Volgende week weer, maar dan een week. Nog even doorbijten en dan over 7 maanden koers ik richting de tropen. Keep you posted!