Onmisbare tips voor ankeren en aanmeren op de Middellandse Zee

Een tijdje geleden stond er in een vrouwenblad iets interessants: er werd namelijk gezegd dat aanmeren de ultieme relatietest is. Als je een half uur aan de kade of in een ankerbaai ligt begrijp je meteen waarom dat zo is. Mannen schreeuwen naar hun vrouwen dat ze ‘het’ niet goed doen, terwijl ze zelf het anker vergeten, vrouwen raken in paniek van het gebrul van eigen of andere mannen en klappen dicht, en kinderen willen wel meehelpen, maar weten niet wat ze doen. Het hoeft echter helemaal niet zo te gaan; met een beetje voorbereiding zal aanleggen of ankeren in 99% van de gevallen vlekkeloos verlopen. In dit artikel vindt u een aantal stappenplannen en tips om te voorkomen dat het aanleggen of ankeren ook echt een relatietest wordt.  

Ankeren in een baai

ankerbaai

Mooie ankerbaai (foto: Sezgin Aytuna)

In een baai ankeren is voor velen het mooiste wat er is. Logisch, er is vaak mooie natuur, veel rust en een mooi uitzicht over zee. Nadeel volgens velen is dat je er dan ook moet ankeren. Ankeren is alleen lang niet zo moeilijk of onveilig als soms wordt gedacht. Met een paar eenvoudige handelingen zorg je ervoor dat je zonder problemen kunt ankeren.  

1. Bereid je voor

Van tevoren moet je kijken hoe diep het in de baai is zodat je weet hoeveel meter ketting of ankerlijn je moet laten vieren. De vuistregel is dat er drie keer zoveel ketting/lijn nodig is als de diepte van het water. Let ook op stroming zodat je eventueel een tweede anker kunt gebruiken om te zorgen dat je niet dwars op de golven komt te liggen als de stroming vanuit een ongunstige hoek komt. Hoewel het in bijvoorbeeld de Middellandse Zee niet vaak heel hard waait, kunnen golven toch vervelend zijn wanneer je geankerd ligt. Let daarom op de windrichting bij het uitkiezen van de ankerplek. Zorg er daarnaast ook voor dat er voldoende ruimte om de boot heen is, je kunt door wind of stroom immers gaan ronddraaien.   

2. Verdeel taken

Zorg ervoor dat je voorbereid in de baai aankomt: dat het anker uit de ankerbak is, de ankerketting vrij kan lopen en dat eventueel de elektrische ankerlier aanstaat. Bespreek ook met de rest van de bemanning af wat er moet gebeuren en zorg voor een duidelijke taakverdeling. Wie stuurt er, wie laat het anker vallen en wie is er manusje van alles? 

3. Controleer het anker

Wanneer het anker op de bodem ligt en je voldoende lijn/ketting hebt laten vieren dan moet je controleren of het anker überhaupt wel goed ligt. Dat doe je door een klein stukje achteruit te varen. Eerst zachtjes, anders trek je het anker in een ruk uit de grond, dan harder om te testen of die echt goed ligt.

4. Gebruik GPS-functie

Vrijwel alle schepen hebben tegenwoordig een systeem met een GPS aan boord en dat is bij ankeren erg handig. Bijna altijd zit daar een speciale ankerfunctie op. Als die functie hebt geactiveerd dan wordt er een alarm actief. Wanneer je ’s nachts om wat voor reden dan ook van positie veranderd (je kunt zelf bepalen of dat na 10, 20, 50 meter is) dan begint de GPS te piepen dat er iets niet klopt. Let er wel op dat je de afstand niet te klein maakt want anders gaat hij steeds af terwijl je alleen maar ronddraait door de stroming of wind.

Ankeren aan de kade

Ankeren in de laag

Ankeren in de laag (foto: Cakun)

Vooral in mediterrane havens zul je vaak moeten ankeren aan de kade. Ankeren aan de kade wordt ook wel ankeren in de laag genoemd. Je ligt hierbij met je boeg of spiegel naar de kade terwijl een hek of boeganker ervoor zorgt dat je niet tegen de kant aan botst. Het meest wordt er met de kont naar de kant gelegen vanwege het afstappen op de kant. Ook hierbij is het weer belangrijk een aantal stappen te doorlopen:

1. Bereid je voor

Kijk van tevoren even hoe diep het is. Dit is minder belangrijk in havens dan in baaien omdat het meestal niet heel diep is, maar laat je in ieder geval niet verassen wanneer dat wel zo is.  

Voorbereiding is wederom erg belangrijk. Zorg dat er weer duidelijk is wie wat doet want er zijn meer taken te verdelen dan bij het ankeren. Zo moeten er ook nog twee landvasten op de kade vastgemaakt worden.  

2. Let goed op andere ankerlijnen

Voor het ankeren geldt dat je tussen de 20-30 meter ankerlijn/ketting gebruikt. Vooral belangrijk is dat jouw ankerlijn niet die van een ander kruist. Als je niet goed oplet bij het leggen van het anker, kan je bij het wegvaren ineens het anker van je buurman meenemen. De ankerlijn/ketting moet loodrecht op de kade staan want dan ligt hij perfect. Let ook op zijwind tijdens het aanleggen, dit kan het aanleggen lastiger maken.  

3. Leg je boot goed vast

Als je het anker goed vast ligt kun je verder naar achteren varen om de twee landvasten op de kade te krijgen om goed vast te liggen. Wanneer de landvasten goed vast zitten kun je de ankerlijn/ketting weer wat binnenhalen om te zorgen dat er voldoende spanning op de ankerketting staat. Je wilt immers niet dat de spiegel of de boeg op de kade terechtkomt.  

Aanmeren aan moorings

Mooring

Schepen aan moorings (foto: ExeDave JG)

Moorings zijn er om baaien makkelijker bruikbaar te maken. Het zijn eigenlijk boeien waar je je boot aan vast kunt maken waardoor je een mooie ligplaats hebt. Over het algemeen worden moorings neergelegd door lokale autoriteiten en vaak zul je dan ook voor het gebruik ervan moeten betalen. Het leuke van moorings is dat ze hetzelfde doen als een anker behalve dat ze nog steviger aan de grond liggen. Hierdoor zijn er net als in een ankerbaai niet te veel boten maar wel heb je wel het gebruiksgemak van een mooring.  

1. Bereid je voor

Wederom is hier van belang dat je, je goed voorbereidt. Je hoeft hier voor het aanlegge niet meer te letten op de diepte in verband met ankeren (wel natuurlijk of je kiel niet te diep steekt). Er zijn hier andere taken te verdelen dan bij het aanleggen aan een kade. Vooral belangrijk is nu de samenwerking tussen de stuurman en degene die de landvast aan de mooring moet vastmaken.  

2. Communiceer duidelijk

Communicatie is erg belangrijk omdat je binnen no-time tegen de mooring aanvaart als je niet goed let op degene die voorop staat. Makkelijker is zelfs nog om één iemand de landvast te laten doen en een ander de communicatie naar achteren. Vaar ook langzaam naar de mooring toe zodat degene op de boeg genoeg tijd heeft om de landvast door de mooring te halen.  

3. Bedenk goed hoe je aanlegt

Probeer nooit de landvast vast te maken aan de boei zelf maar haal hem er altijd door heen zodat je de knoop op de boot hebt en niet op de boei. Vaak is het erg lastig om knoop bij de boei eraf te halen omdat die veel lager zit en onder spanning staat. Bij het aanleggen kan een mooringhaak van grote waarde zijn. Dit is een haak op je pikhaak die, als je daar mee op de ring, waar de landvast doorheen moet, slaat meteen vastzit met een veiligheidshaak. Later moet je die haak er wel afgehaald worden maar dan ligt de boot al vast, waardoor dat veel makkelijker is, zeker als je een bijbootje gebruikt.  

Conclusie

Voordat je gaat aanleggen of ankeren is het belangrijk om een plan te maken. Je moet zorgen dat je weet wat je wilt doen en duidelijk communiceren wat je plan is naar de rest van de bemanning. Zonder een plan zal al snel blijken dat er iets vergeten wordt of dat iets verkeerde prioriteit krijgt. Ook je voorbereiding qua materiaal is erg belangrijk. Je wil immers niet tijdens het aanleggen erachter komen dat de landvasten nog onderin de bakskist liggen. Geef ook duidelijk aan wanneer er dingen verkeerd gaan en vooral wat er verkeerd gaat. Roepen dat ‘dat ding’ niet goed zit werkt over het algemeen niet en zal alleen maar meer onduidelijkheid creëren. Dit lijken hele eenvoudige stappen maar ze zijn wel essentieel voor een goede anker- of aanlegmanoeuvre. En uiteindelijk dus ook voor je relatie.  

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.